13سپتامبر 2022- یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل پس از مطالعه یAWARD-11 ، اثرات مطلوب دوزهای 3 . 4.5 میلی گرمی دولاگلوتاید را بر چندین عامل خطرقلبی متابولیکی CVD، نشان داد که اگر بیشتر از دوز 1.5 میلی گرمی دولاگلوتاید در بیماران دیابتی با خطر افزایش یافته ی CVD نباشد، مشابه با آن است.

این داده‌ها که در مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شده‌اند، از این فرضیه حمایت می‌کنند که اثرات دوزهای بالاتر دولاگلوتاید-3.0 و 4.5 میلی‌گرمی - یک بار در هفته بر خطرCVD ، با دوز 1.5 میلی‌گرمی در مطالعه یREWIND[1] سازگار است.

دیوید کاکس و همکارانش،بهمراه شرکت الی لیلی و کمپانی ایندیاناپولیس در ایالات متحده، این تجزیه و تحلیل را با هدف بررسی اثر دولاگلوتید بر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) در زیر گروه‌هایی از شرکت‌کنندگان در مطالعه ی AWARD-11، که در معرض خطر بالای CVD بودند، انجام دادند.

برای این منظور، محققان بیمارانی را که یک بار در هفته دولاگلوتاید 1.5، 3.0 یا 4.5 میلی‌گرمی را برای مدت 52 هفته دریافت می‌کردند، بر اساس امتیاز فرامینگهام برای خطربیماریهای قلبی عروقی به کم خطر(295 نفر)، خطر متوسط(481 نفر) و خطر بالا(1054 نفر) طبقه‌بندی کردند و خطر بیماریهای قلبی عروقی را درآنها در شروع مطالعه، بر اساس معیارهای واجد شرایط بودن برای شرکت در مطالعهREWIND (953 نفر) تعیین نمودند.

بررسی لیپیدهای سرم و علائم حیاتی در ابتدا و در هفته 52 انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌صورت درصد تغییر حداقل میانگین مربعات از سطح پایه برای لیپیدها و تغییر حداقل میانگین مربعات از پایه برای علائم حیاتی انجام شد.

بر اساس این مطالعه، محققان نتایج زیر را گزارش کردند:

·        خصوصیات بالینی دموگرافیک و پایه در دوزهای مورد بررسی در گروه های خطر CVD متعادل شده بود.

·        در گروه‌های پرخطر برای CVD بر اساس معیار فرامینگهام و گروه‌های مشابه در مطالعه ی  REWIND، دولاگلوتاید منجر به کاهش وابسته به دوز در کلسترول تام (کمتر یا مساوی6.0٪)، non-HDL-کلسترول[2](کمتر یا مساوی با 8.8٪) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم (کمتر یا مساوی با 19.4درصد) و تری گلیسیرید (کمتر یا مساوی با 21.5٪) ، با تغییر کمی در کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا شد.

·        فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به ترتیب تا 5.6 ​​میلی‌متر جیوه و 1.6 میلی‌متر جیوه کاهش یافت و ضربان قلب تا 2 ضربه در دقیقه افزایش یافت.

محققان نوشتند: این داده‌ها از این فرضیه حمایت می‌کند که دوزهای بالاتر دولاگلوتید 3.0 و 4.5 میلی‌گرم یک بار در هفته ممکن است اثراتی بر خطر CVD داشته باشند که با دوز 1.5 میلی‌گرمی درREWIND  مطابقت دارد، بنابراین مصرف آگونیست های GLP-1با بهبود در وزن بدن، چربی‌های سرم، کنترل قند خون و فشار خون سیستولیک ممکن است به کاهش خطر عوارض جانبی عمده ی قلبی عروقی (MACE) کمک کنند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/expanded-dulaglutide-weekly-doses-at-par-with-15-mg-dose-in-type-2-diabetes-with-cvd-risk-study-98850

 



[1]Dulaglutide and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes study

[2]non-high-density lipoprotein cholesterol